Andrahandsuthyrning

Här hittar du information och regler om andrahandsuthyrning.

Uthyrning i andra hand kräver styrelsens samtycke. Ansökan ska
vara skriftlig och innehålla skäl för andrahandsuthyrningen,
tidsperiod samt vem som ska hyra lägenheten.

Hämta ansökningsblankett här

Styrelsen lämnar normalt samtycke till andrahandsuthyrning på grund
av studier på annan ort, militärtjänstgöring, vård av nära anhörig,
förälder som vill hyra ut mindre lägenhet till sitt barn, äldre och
sjuka boende på vårdhem samt provsamboende. Samtycke lämnas inte
för att bostadsrättshavaren enbart ska kunna tillgodogöra sig hyra för
lägenheten, t.ex. genom flera kortvariga andrahandsuthyrningar till
olika personer.

Föreningen lämnar inte samtycke till andrahandsuthyrning till juridiska personer.

Föreningen tar ut en administrationsavgift upp till 10 procent av
prisbasbeloppet enligt 2 kap. 6 och 7 §§ socialförsäkringsbalken per år.
År 2016 motsvarande detta belopp 4 430 kr. Uthyrningar för kortare
perioder än ett år tar föreningen ut ett belopp motsvarande den del av
året som uthyrningen pågått. T.ex om andrahandsuthyrningen pågår under 4
månader tar föreningen ut 4/12 av adminstrationsavgiften.

Uthyrning ska ske till en och samma person under minst 1 månad och
högst 12 månader. Förlängning av andrahandsuthyrningen kan beviljas av
föreningen efter ny ansökan före 12-månadersperiodens utgång.

Var noga med att hålla lägenheten försäkrad med
bostadsrättstillägg och informera hyresgästen om föreningens stadgar
och ordningsregler.

Om uthyrningen ska pågå längre tid än två år ska hyresgästen
avstå från besittningsskydd. Besittningsskyddet för
andrahandshyresgäst avtalas bort genom ansökan till hyresnämnden, som
har särskild blankett för detta.